نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 استادیار گروه مهندسی عمران، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده
یکی از برجستهترین مشکلات در استفاده از لایه روکش، ایجاد ترکهای انعکاسی پس از اجرای این لایه است. نتایج تحقیقات انجامشده نشان میدهد که ترکهای انعکاسی پدیدهای بسیار پیچیده و متغیر هستند. این مشکل عمدتاً بهصورت گسترش ترک از لایه زیرین روسازی به لایه روکش رخ میدهد. استفاده از ژئوگریدها به دلیل نقش آنها در افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تقویت شده، طی سالهای اخیر موردتوجه قرار گرفته است. بنابراین، در این پژوهش با استفاده از مدلسازی عددی و بررسی آزمایشگاهی ژئوگرید را در زیر لایههای روسازی راه قرارداده و با انجام بارگذاری تاثیر استفاده از ژئوگرید بررسی شد. یکی از اهداف این پژوهش، ارزیابی ترکخوردگی در آسفالت و بررسی تأثیر استفاده از ژئوگرید در بهبود مقاومت روسازی در برابر ترکخوردگی است.پس از انجام مدلسازی عددی و بررسی آزمایشگاهی مشاهده شد که وجود ژئوگرید باعث کاهش ترک خوردگی در روسازی های آسفالتی شد. برای شبیهسازی و تحلیل رفتار روسازی، از نرمافزار المان محدود PLAXIS 2D استفاده شده است
کلیدواژهها
موضوعات