نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 Road Maintenance and Transportation Organization
2 گروه نرم افزاری سازه
چکیده
در سالهای اخیر تلاشهایی به منظور کنترل تغییر مکانهای جانبی سازهها، بالاخص در سازههای بلند مرتبه، به کمک روش معیار بهینگی انجام شده است که قدرت و ظرفیت این روش را بخوبی نشان داده است. در این تحقیق، با استفاده از این روش، فاصله مراکز جرم و سختی سازهها که در پاسخ دینامیکی و بالاخص در رفتار پیچشی و نهایتاً در طرح نهایی آنها تاثیر گذار است، با هدف کاهش رفتار پیچشی و کنترل تغییر مکان جانبی، بهینه شده است. در ادامه، کارایی روش مذکور با مثالهایی از سازههای مختلف برآورد میشود. در مثال اول، رفتار پیچشی مدل ساده شدهای از قاب یک طبقه با صفحه صلب و فنرهای خطی به کمک این روش بهبود یافته است. در مثال دوم، رفتار پیچشی یک سازه چهار طبقه دارای نامنظمی شدید در پلان، ناشی از فاصله قابل توجه مراکز جرم و سختی، به رفتار مطلوبتر با پیچش کمتری تبدیل شده است. در آخرین مثال بررسی شده، پل بتنی سه دهانه دارای پایههای با ارتفاع متفاوت که در ادبیات موضوع به عنوان پل با نامنظمی شدید و حساس-به-پیچش مطرح شده است، با بهینه کردن ابعاد پایههای پل به کمک روش مذکور، به رفتار منظمتری از لحاظ پیچشی تبدیل شده است.
کلیدواژهها
موضوعات